Llum de masses: les masses com a fracció mobilitzada de la classe obrera (Marx reloaded V)

Autor

Del mateix autor

Fawzía Abu Jáled

Roque Dalton

Vladimir Maiakovski

La noció de massa és nodal en el llenguatge revolucionari del segle XIX, sigui com a sinònim de poble o proletariat o per definir els espessiments humans que afloren als carrers per expressar el seu descontentament i en els quals es reconeix la font d’energia de la qual dependrà qualsevol transformació radical de la societat. Als antípodes de la visió que d’elles veurem que oferirà la primera psicologia de masses de finals d’aquell segle, anarquistes i socialistes contemplen les accions col·lectives com dotades d’un profund sentit de la responsabilitat, fins i tot una clarividència especial a l’hora de valorar les condicions de pas entre el present i el futur i d’actuar sobre aquestes condicions.

En Karl Marx hi ha una evolució en l’ús del concepte de massa. Inicialment apareix per tal d’assenyalar les conseqüències de l’homogeneïtzació de la mà d’obra a què el capitalisme ha sotmès a la classe obrera. Imposada pel treball en cadena o la unificació salarial, és la uniformitat en les condicions de vida i de treball el que farà possible precisament una societat igualitària pel que fa a la classe burgesa desaparegui. És a massenproletariat, a qui en un moment acudirà en el seu auxili el lumpenproletariat a l’hora de la revolució. La massa, en aquest sentit, existeix, per a Marx, fora de la societat, fora de l’economia, fora de la política; és la no-societat en condicions de ser algun dia la societat mateixa. Si a La guerra civil a França no identifica encara classe i massa, sí que ho fa al llarg i ample del capítol XXIII del Capital, sent a La Sagrada Família i en la crítica a Bruno Bauer i la dreta hegeliana on Marx i Engels proposen la seva pròpia teoria sobre el paper de les masses: “Per fora de la massa, els enemics del progrés són precisament els productes autònoms i dotats de vida personal en els quals la massa afirma la seva misèria, la seva reprovació, la seva pròpia alienació. Atacant a aquests productes autònoms de la seva pròpia misèria, la massa ataca, doncs, a la seva pròpia pobresa”. Aquesta és la conclusió a què arriben els fundadors del marxisme a partir de les accions que el proletariat començava a dur a terme en el que va ser el naixement del moviment obrer i sindical a Anglaterra, França, Alemanya i altres països d’Europa, com el Moviment Cartista britànic o les insurreccions obreres de Lió i Silèsia.

És important remarcar com la filosofia marxista es va desenvolupar a partir d’aquesta pedra fundacional, segons la qual les idees es convertien en força material quan les masses les feien seves. O, en paraules del mateix Marx en la seva introducció a La crítica de la Filosofia del Dret de Hegel: “Però també la teoria es converteix en poder material tan aviat com s’apodera de les masses. I la teoria és capaç d’apoderar de les masses quan argumenta i demostra ad hominem, i argumenta i demostra ad hominem quan es fa radical. Ser radical és atacar el problema per l’arrel”. Lenin ho va entendre bé i va anar a ell, en el capítol II del Què fer ?, a qui li va correspondre reconèixer el valor genial del despertar espontani de les masses a la consciència i a la lluita, però també la importància que l’energia que desprenien fóra organitzada i sistematitzada per l’avantguarda comunista. És més, en la teoria leninista massa passa a tenir valor com a fracció de poble en condicions de mobilitzar-se i actuar enquadradament. Seria aclaparador repassar tots els desenvolupaments que sobre la creativitat natural de les masses i la necessitat de formalitzar organitzativament i ideològicament el seu ímpetu ha procurat la teoria marxista en totes les seves variants. Pensem en la massenstreik o “vaga de masses” que Rosa Luxemburg col·loca en el centre de la seva teoria revolucionària. O recordem com per a Antonio Gramsci, a “L’home individu i l’home massa”, les decisions col·lectives poden ser superiors a la mitjana individual, com la quantitat esdevé qualitat i com “una assemblea ‘ben ordenada’ d’individus agitats i indisciplinats” pot desenvolupar “un sentit de la responsabilitat social que es desperta lúcidament per la percepció immediata del perill comú, i l’avenir es presenta com a més important que el present”.

Aquesta impressió ens adverteix del sentit últim de la relació entre avantguarda revolucionària i masses populars. El paper de la primera és renunciar a qualsevol somni de control o manipulació sobre les segones, ja que la classe obrera present i en acció -les masses- és, com assenyala Gramsci, instintivament conscient dels seus interessos, encara que no ho formalitzi sota sistemes de pensament o plans d’acció estructurats. La tasca de l’agitació revolucionària és precisament interpretar les idees i sentiments en brut de les masses i dotar-los de consistència teòrica i una major claredat pel que fa a tècniques i metes de lluita, és a dir una metodologia i un programa. És aquesta tasca de síntesi la que la tradició leninista acorda per als comunistes, la qual es resumiria en afirmacions presents en el Llibre Vermell, del tipus “partir de les masses per tornar a les masses”, o, per ser més precisos: “Recollir les idees de les masses, concentrar-les i dur-les de nou a les masses, per tal que elles les apliquin amb fermesa …: tal és el mètode fonamental de direcció”.

De fet, la identificació de les masses amb la classe obrera i la seva missió històrica implica assignar-virtuts salvífiques, gairebé divines, com quan Mao es refereixi a elles com “força motriu, creadores de la història universal”, dotades d'”una força creadora il·limitada”. Aquesta posada en valor gairebé sobrenatural del paper de les masses i el seu reconeixement en el llenguatge polític marxista-leninista el que apareixerà encara actiu en les mobilitzacions obreres i estudiantils al llarg de la dècada dels anys 70, de la mà de les organitzacions revolucionàries d’inspiració marxista-leninista, les ortodoxes, però no menys les d’orientació trotskista o pro xinesa, a les que trobem compromeses en la configuració del que es donen en anomenar “organitzacions de masses”, terme amb el qual s’al·ludeix als instruments d’enquadrament de la població en fàbriques, centres d’estudi o barris, als quals l’avantguarda revolucionària ha de proveir de consignes i iniciatives, que no són sinó una devolució formalitzada del que abans s’ha recollit en el “treball de masses”, és a dir la pacient tasca de condimentat, per dir-ho, dels sentiments, anhels i necessitats dels sectors populars amb què els revolucionaris estaven en íntim contacte. En aquest període, les referències a les masses com a protagonistes definitives del canvi històric són constants. Les trobem, per brindar un sol exemple, en Louis Althusser, en Sis iniciatives comunistes, quan es dirigeix ​​als joves comunistes en 1976 en aquests termes: “De fet, mai ha estat el moviment de masses, el moviment revolucionari obrer i popular, tot i greus revessos locals, i malgrat els problemes que plantegen els països socialistes, tan poderós al món”.

És en aquest context -la dècada dels 60 i 70 del segle passat- que es produeix un etiquetatge que qualifica el que avui en diríem moviments socials com moviments de masses i és tal associació la que inspira l’atenció cap a la racionalitat oculta després de les grans revoltes urbanes, algunes d’elles deriven- do en excessos que fins llavors havien estat atribuïts a torbes furioses i embogides. Aquesta revisió del paper dels conglomerats humans que s’agiten i agiten les ciutats correspon tant a la història social com a la sociologia urbana d’inspiració marxista. Els historiadors marxistes han atès aquest paper de les compactacions humanes que s’apropien dels carrers per protestar contra les condicions de vida a què són sotmeses, les han contextualitzat, han fet investigacions a propòsit de la seva composició, han buscat testimonis que informin de com els participants en motins eren conscients del que feien i per què ho feien.

En concret, els estudis deguts a E.P. Thompson, Eric J. Hobsbwan, Nathalie Z. Davis, George Rudé, etc., han emfatitzat la presència de lògiques històriques implacables movent en secret tumults a vegades violents, causats -es deia- a elements “incontrolats” o a torbes irresponsables. La crowd era analitzada com una formació social singular, distingible tant dels individus com dels diferents grups o classes socials recognoscibles en unes determinades coordenades sociohistòriques, que havien assumit la tasca d’aplicar de manera directa i inajornable el que Rudé diu “una certa forma de justícia ‘natural’ elemental”. D’aquí investigacions valuoses centrades en els motins durant les guerres de religió europees al segle XVII, les revolucions franceses de 1789 i 1848, els disturbis Gordon al Londres de finals del XVIII, les revoltes del Capità Swing a Anglaterra el 1830, o de les filles de Rebeca a Gal·les de 1839 i 1842, etc.

En paral·lel, la sociologia urbana marxista va fer el mateix subratllant el paper de les multituds unificades en la història de les ciutats. Així, per exemple, Manuel Castells autoritza la traducció a l’espanyol del seu The City and the Grass- groots com La ciutat i les masses, una obra consagrada per fer un repàs en perspectiva d’agitacions populars urbanes, des de les Comunitats de Castella al segle XVI a la lluita de les associacions de veïns al Madrid del tardofranquisme, passant per la Comuna, la vaga de lloguers a Glasgow, el moviment inquilinario a Mèxic 1922, les revoltes a les ciutats nord-americanes en els anys 60, l’aparició del sindicalisme urbà en les perifèries franceses -en concret a Sarcelles, a la banlieue de París-, les lluites de barri gais a San Francisco als 70 o la dels pobladors a Xile en aquesta mateixa dècada. En tots els casos les masses són, per Castells, aquest individu col·lectiu que centra processos positius i conscients de canvi social, corrents d’acció col·lectiva proveïts de coherència teleològica, commogudes per una mateixa certesa sobre la necessitat de superar un obstacle donat a la marxa endarrere d’un objectiu comú clar i predeterminat i actuant a la manera de solidificacions al mateix temps físic i psicològic-afectives de la impaciència popular amb vista a impulsar la història en un sentit o un altre, o per alterar tota o part de l’organització de la societat.

Manuel Delgado


Articles relacionats

Darrers articles

Què pot la poesia?

Joana Raspall i Juanola

Gabriel Celaya

Àmal Yarrah