El fenomen Sally Rooney: com una escriptora marxista es va convertir en supervendes mundial

Autor

Del mateix autor

Sally Rooney, nascuda el 1991 a Castlebar, Irlanda, s’ha consolidat com una de les veus literàries més influents del panorama actual, aconseguint una cosa realment inusual: convertir-se en un fenomen de supervendes mundial sense abandonar les seves fermes conviccions polítiques. El seu èxit no només es deu a la gran càrrega emocional de les seves històries, sinó també a la seva capacitat per connectar amb les lectores a nivell social: recordem sempre que allò personal és polític. Com a escriptora obertament marxista, Rooney explora les estructures de poder i les tensions derivades del capitalisme, la qual cosa la posiciona com una figura literària singular en l’àmbit global.

Des dels seus anys universitaris al Trinity College de Dublín, Rooney va anar perfilant i desenvolupant, des d’una òptica marxista, les seves idees crítiques cap al capitalisme i la seva capacitat per plasmar-les en la seva producció literària. Des de la seva primera novel·la, Conversations with Friends (Converses entre amics), publicada el 2017, l’autora ha abordat l’alienació, les dinàmiques de poder i la precarietat emocional com a part integral de la seva cosmovisió i la seva literatura. Les relacions personals que es disseccionen en aquesta novel·la entre els personatges de Frances, Bobbi, Nick i Melissa, així com les que es reflecteixen en les seves següents publicacions, sempre estan emmarcades dins de les estructures econòmiques i socials que defineixen la vida contemporània, mostrant així una tendència a l’anàlisi agredolça de la nostra condició humana.

El seu gran salt a la fama es va produir amb la seva segona novel·la, Normal People (Gent normal), el 2018. La història segueix la Marianne i en Connell, dos joves irlandesos de diferents orígens socials, les vides dels quals s’entrellacen durant anys, teixint una anàlisi esquinçadora de com el capitalisme defineix, constreny i modela totes les nostres relacions.

L’adaptació televisiva de Normal People el 2020, produïda per la BBC i Hulu, va amplificar l’èxit de la novel·la i va llançar a l’estrellat els actors Paul Mescal i Daisy Edgar-Jones, que van interpretar Connell i Marianne, respectivament. La sèrie es va convertir en un fenomen cultural, consolidant Rooney com una autora l’obra de la qual no només funcionava a la pàgina, sinó també a la pantalla. Això va donar lloc també a una adaptació televisiva de Converses entre amics el 2022, produïda igualment per la BBC i Hulu.

El 2021, Rooney va publicar la seva tercera novel·la, Beautiful World, Where Are You (On ets, món bonic), on aprofundeix en la vida de dues amigues, l’Alice i l’Eileen, que fan front a les seves pròpies complexitats sentimentals i professionals mentre reflexionen sobre l’estat del món: el canvi climàtic, la desigualtat i el paper de l’art en temps de crisi són alguns dels temes sobre els quals divaguen i opinen. Els personatges, seguint el segell de Rooney, se senten alienats i frustrats per la falta de control sobre els seus propis destins en un sistema capitalista que segueix generant desigualtats.

Certs sectors de la crítica han tendit a minimitzar les obres de Rooney com a simples romanços tristos i poc més. Aquesta etiqueta, tot i que reflecteix una part de les seves novel·les, passa per alt l’anàlisi estructural del poder i la classe que Rooney mostra a les seves històries. Les seves novel·les examinen les forces econòmiques que modelen les relacions interpersonals, des de les diferències de classe fins a la precarietat laboral. I, encara que Normal People i la resta de les seves obres fossin “només” un romanç trist, seria important assenyalar que moltes de les crítiques que infravaloren l’obra de Rooney podrien estar influenciades pel fet que és una escriptora supervendes que atreu un públic en gran part femení. Al llarg de la història, les autores que exploren temes emocionals o sentimentals sovint han estat relegades a una categoria menor dins del profundament misogin cànon literari, una pràctica que persisteix avui en dia. En aquest sentit, la nostra companya Lucía Aliagas Picazo ja va analitzar en els seus articles “La misogínia i el doble estàndard quan les dones parlem de desamor: el cas de Taylor Swift” i “El fenomen fan: una mirada feminista i de classe darrere els fandoms” el menyspreu que hi ha darrere dels fenòmens culturals de masses amb un públic majoritàriament femení que tracten temes íntims i sentimentals.

Aquest 2024, el passat mes de setembre, Rooney va llançar la seva esperada novel·la Intermezzo, generant unes expectatives enormes i una campanya publicitària immensa al seu voltant, la qual cosa l’està consolidant encara més com una de les autores més influents de la seva generació. L’obra ha estat lloada per la seva representació dels vincles emocionals entre dos germans, l’Ivan i en Peter, després de la mort del seu pare, i les relacions que estableixen amb un ampli ventall de personatges com la Margaret, la Naomi o la Sylvia. La complexitat de tots ells es va desplegant a poc a poc a través de les narracions internes d’en Peter i l’Ivan, diametralment oposats en personalitat però sorprenentment similars. La precarietat laboral i sentimental, el descontentament amb les condicions materials de vida, la crisi de l’habitatge i altres qüestions polítiques d’actualitat es barregen, com és típic en Rooney, amb retrats de dol, tristesa i complicacions emocionals en una obra profundament contemporània, fruit de l’època incerta i inestable que vivim.

Un altre factor important pel qual Rooney genera tanta admiració és la seva coherència a l’hora de defensar les seves creences, utilitzant la seva immensa plataforma per promoure causes que considera justes. Durant la gira promocional d’Intermezzo, Rooney va pronunciar un discurs al Southbank Centre de Londres que va generar titulars pel seu suport a la lluita del poble palestí, un tema sobre el qual s’ha pronunciat obertament durant anys. Aquest compromís amb Palestina es va fer evident el 2021, quan Rooney va negar la venda dels drets de traducció de la seva novel·la Beautiful World, Where Are You a editorials israelianes, en protesta per les polítiques genocides de l’Estat d’Israel.

L’èxit de Rooney no coneix fronteres geogràfiques ni de llengües: en aquest context, l’editorial Periscopi, que comparteix una sensibilitat cultural amb les temàtiques de l’autora, ha estat fonamental a Catalunya traduint Gent normal, Món bell, on ets i Intermezzo, mentre que La Magrana va ser l’encarregada de portar al mercat Converses entre amics.

En definitiva, l’èxit de Sally Rooney es deu en gran part a la seva habilitat per capturar les preocupacions i ansietats de generacions que s’enfronten a la precarietat econòmica, la desigualtat i el descontentament amb el sistema capitalista. En comptes d’atenuar el seu missatge per atraure el mercat de masses, Rooney ha mantingut el seu enfocament crític en temes com la desigualtat, l’alienació i les dinàmiques de poder, presentant aquestes qüestions a través de les relacions d’amistat, amor i família dels seus personatges i demostrant així que l’èxit literari no ha d’estar renyit amb la integritat política. Rooney ha desafiat les expectatives del mercat editorial, deixant molt clar que una obra literària pot ser un fenomen comercial i, al mateix temps, oferir una anàlisi genuí i crític de la societat contemporània. Esperem que ho continuï fent durant molts anys més.

Imatge de Chris Boland / www.chrisboland.com

Articles relacionats

Darrers articles