El passat 26 de desembre l’AMB va adjudicar a Avanza una concessió de 6 anys i més de 500 milions d’euros per gestionar les línies d’autobusos públics entre Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi, El Prat i Barcelona. Amb aquesta adjudicació, Avanza va reemplaçar a Mohn, una altra empresa privada que, al saber que deixaria d’operar el servei, va deixar d’invertir en la fase final de la concessió, amb la qual cosa des de fa mesos acumula retards i incompleix les freqüències programades en les línies que li corresponen. Molts usuaris van expressar el seu optimisme amb el canvi d’operador, ja que Avanza va prometre una millora en la freqüència de diverses línies, de 15 a 30 minuts.
No obstant això, l’única promesa que ha complert Avanza ha estat la de suprimir línies. El servei “nefast”, segons un usuari, continua i ha empitjorat, amb demores severes i incompliment total de les freqüències estipulades. Per si no fos prou, Avanza ha reemplaçat els 42 autobusos retirats per Mohn amb 41 autobusos propis, molts provinents de Madrid, on van ser retirats del servei en sobrepassar el límit de 10 anys d’antiguitat que estableix el Consell Regional de Transport de Madrid i de model Euro4, lluny de l’actual Euro6 (aquestes línies compten també amb 146 autobusos propietat de l’AMB). Si bé Avanza al·lega haver trobat els autobusos en “una situació deteriorada i deficient” a causa de la falta de manteniment de Mohn i supervisió de l’AMB, és difícil de prendre’ls seriosament quan aporten autobusos que no compleixen les normatives de qualitat d’altres comunitats, amb “seients arreglats amb cinta aïllant” segons un usuari, ni les normatives anti-COVID, faltant en molts autobusos les mampares que separen a usuaris i conductors.
El desastrós servei ha sobrepassat la paciència dels usuaris, arribant a la seva màxima tensió a principis de gener amb agressions verbals i físiques a alguns conductors. UGT i CCOO han denunciat aquestes agressions en comunicats, “ja que els treballadors no tenim cap culpa de la situació del servei: tot i ser la cara visible, som els primers interessats a revertir aquesta situació”. A més han denunciat el mal estat dels autobusos i les instal·lacions de les cotxeres, exigint a Avanza i les entitats públiques que “unifiquin esforços per normalitzar el servei i que es garanteixin els drets dels treballadors, així com els dels usuaris”. Aquest desgavell demostra que l’administració pública està lluny de controlar els processos de transició entre contractes i que les empreses que opten a prestar aquest servei no posen per davant la qualitat del servei.
Desgraciadament, en el Baix Llobregat, l’afavoriment del benefici de les empreses privades per sobre del benestar de la classe treballadora és el pa de cada dia: les petites mesures per a ajudar als treballadors es paguen a canvi d’immenses concessions a empreses privades. A Gavà, l’ajuntament vol permetre a un fons d’inversió construir 5000 pisos amb preus no assequibles als gavanencs, que ja pateixen elevats preus de lloguer i l’especulació immobiliària, amb una presència important de fons voltor. A més, aquests pisos tindrien un gran impacte ecològic, estan situats al Calamot, últim corredor ecològic que connecta el Garraf i el Delta del Llobregat.
A Castelldefels s’observen les mateixes tendències. Aquest municipi alberga l’espai natural de l’Olla del Rei, zona humida enmig del municipi format per llacunes, marenys i boscos riberencs, amb una biodiversitat tan destacable que l’associació SEO Birdlife l’ha designat com a “Àrea important per a la conservació d’ocells”. Malgrat començar la legislatura prometent que protegiria íntegrament aquesta zona en el nou Pla General Municipal (PGM), ara es vol urbanitzar una àrea de 5.000 m². Per si no fos prou, el projecte estrella de l’ajuntament, la modernització de la C-245 (l’Avinguda Constitució dins de Castelldefels), està parada, ja que la constructora Dragados està reclamant un increment del 40% sobre el pressupost inicial adjudicat, fet que l’alcaldessa Maria Miranda (PSC) qualifica de xantatge. Mentre aquest tipus de projectes proliferen, les necessàries connexions en bus amb Barcelona des del Baix, la priorització del transport públic respecte al privat per a fer-lo competitiu, avancen a un pas molt més lent. Per sort el carril bus de la B23, reclamat des de fa 20 anys, ja té acord polític, i podria ser una realitat en 2024.
Les institucions públiques que actuen en el Baix Sud, des dels ajuntaments fins a l’estat central, semblen ser incapaços de protegir els interessos de la classe treballadora i la naturalesa enfront de les forces del capital privat. Afortunadament, els veïns no s’han quedat de braços plegats, amb les plataformes Salvem l’Olla del Rei i Salvem El Calamot organitzant-se per a resistir els plans especulatius dels ajuntaments. La suspensió, ara com ara, de l’expansió de l’aeroport del Prat mostra com la resistència ciutadana organitzada pot frenar les pitjors tendències de la política a favor del gran capital.
Malgrat els bons resultats que pot aconseguir la societat civil actuant com a dic de contenció, la solució a llarg termini passa per la presa del poder polític per una classe obrera capaç d’utilitzar les forces productives de l’economia per a maximitzar el benestar social, no els beneficis privats. Sense un servei de transport realment públic, sense un parc d’habitatge social capaç de fer front als fons voltor, episodis com els que es viuen actualment en el Baix Sud continuaran succeint. Revertir l’afany per la privatització dels serveis públics, entre ells el transport, mitjançant la nacionalització i municipalització és un pas fonamental en aquesta direcció. Cal ressuscitar la idea de la política industrial des de les institucions públiques, incloent-hi la planificació econòmica, perduda ja des de fa 40 anys en el frenesí del neoliberalisme. Es necessita un canvi radical perquè les institucions públiques no siguin un instrument capturat pel capital privat per a augmentar el seu benefici, sinó una eina per a projectar el poder de la classe treballadora, en defensa del benestar social i de la naturalesa.