6 octubre 2025

Educació 0-3: una situació insostenible

Autor

Del mateix autor

Editorial del 26 de setembre del 2025

Editorial del 19 de setembre

Manifest de Zimmerwald

Tothom està d’acord que els primers anys de vida d’un infant són cabdals per al seu desenvolupament emocional i cognitiu. I la neurociència explica que unes connexions neuronals riques en estímuls i un entorn favorable són importants en la maduració del cervell i és la base per al posterior procés d’aprenentatge i pensament. A més a més, el primer cicle d’educació infantil, les escoles bressol, tenen un gran impacte en la prevenció de les desigualtats, la conciliació de la vida laboral i familiar, l’aprenentatge comunitari de les cures i en la cohesió social. 

Llavors, i malgrat la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) reconeix la seva vàlua educativa i la necessitat d’avançar cap a la seva universalitat, per què el 0-3 és per les administracions públiques la ventafocs del sistema educatiu. I aquest dèficit de recursos econòmics i humans quina relació té amb el valor social d’una feina totalment feminitzada? I amb les dificultats de les educadores en el desenvolupament de la seva feina?

Anem a pams.

Finançament totalment insuficient i manca de places públiques 

Per començar, la Generalitat s’ha posat històricament de perfil delegant la seva responsabilitat als Ajuntaments o a la iniciativa privada. Actualment, el Departament d’Educació de la Generalitat gestiona 42 llars d’infants a tot el país, després de 47 anys de restabliment del govern autonòmic. No és fins al 2004, després que la ciutadania recollís milers de signatures (ILP), que no es començà a elaborar un mapa amb les necessitats de places 0-3 públiques i a establir fórmules de cofinançament amb els municipis per crear 30.000 places. En el 2010 se signà un Acord Marc referent a finançament entre la Generalitat i els Ajuntaments establint una aportació del govern català de 1.800 euros per infant/curs. Es preveia un acord que fos sostenible amb la premissa que el cost de les escoles bressol públiques es financés a terços entre administració local, famílies i Generalitat. Cosa que la Generalitat no va complir (dos anys després va aportar 875 euros per infant/curs) sobrecarregant el cost a les famílies i als Ajuntaments (i posteriorment a les Diputacions). La creació de noves escoles es va aturar. Segons un informe de Save the Children (2019), l’educació 0-3 era cada cop més classista, ja que només el 38,4% dels infants catalans estaven escolaritzats.

En 2021 el govern de Pere Aragonès es compromet públicament a iniciar el procés de gratuïtat de les escoles bressol, començant per una aportació de 3.200 euros per plaça/curs només pels infants de 2 anys. El preu mitjà d’una plaça 0-3 és d’uns 6.800 euros, això evidencia un finançament insuficient, a la qual se suma una gran manca de places públiques per tothom. En el cas de Barcelona, de 8.845 places que disposa l’Ajuntament (105 escoles) només es cobreix el 54% de la demanda de les famílies.

Reconeixement social i feminització del sector 

El fet que les escoles bressol sigui un sector en un 98% feminitzat en una societat patriarcal, que infravalora les professions que es dediquen a les cures o a l’educació de la petita infància, influeix en les prioritats de les administracions i impacta directament en les condicions laborals dels professionals per garantir unes escoles públiques de qualitat.

Unes condicions laborals moltes vegades precàries, amb serveis bàsics i treballadores sovint externalitzats, i una tasca diària de sobrecàrrega emocional i física que s’agreuja amb el temps i que impacta en la feina i vida de les treballadores que han d’afegir hores de gestió i formació després de la jornada laboral i que a més no tenen reconeguda cap malaltia professional. Tot i això, hi ha dos aspectes cabdals per entendre la relació directa entre condicions laborals i millora de la qualitat de l’educació i que afecten tant les condicions en què treballem com a una atenció més individualitzada i qualitativa a les necessitats de la petita infància: 

Un, és unes ràtios abusives. La ràtio és la relació nombre d’infants/educadores/metres quadrats. La Comissió Europea recomana 4 infants de 0-1 any, 6 d’1-2 anys i 8 de 2-3 anys. A casa nostra, el decret (282/2006) estableix una ràtio de 8 infants de 0-1 anys, 13 d’1-2 i 20 de 2-3. És la més alta d’Europa amb diferència. 

Dos, l’increment de més personal a les escoles bressol. Això possibilitaria desenvolupar projectes educatius inclusius i de qualitat, la formació continuada i la incorporació d’altres professionals per atendre la diversitat i la inclusió de la petita infància (educadors/es d’educació especial, educadors/es socials, fisioterapeutes, psicòlegs … ) i un treball en xarxa efectiu amb la resta d’agents de la comunitat. Actualment, els serveis externs o de la mateixa Administració que donen suport als infants amb dificultats o llurs famílies són minsos o moltes vegades estan col·lapsats per la demanda. 

Per la dignificació de l’educació infantil

Les solucions a les mancances que pateix el primer cicle d’educació infantil impliquen creure de veritat en l’educació infantil, fer complir la LEC i el decret 21/2023, de 7 de febrer d’educació infantil i avançar de forma decidida cap al 6% del PIB per l’educació pública. D’altra banda, cal apostar decididament per la continuïtat curricular i administrativa de tota l’etapa infantil (0-6), que garanteixi un model universal, públic i gratuït a tota la petita infància. 

I el primer pas a donar seria la creació d’una Taula de diàleg del 0-3 amb l’Administració i tots els agents socials, professionals de la comunitat educativa i les famílies, que permeti un treball conjunt per abordar totes les problemàtiques i les necessitats educatives del primer cicle d’infantil.

Articles relacionats

Darrers articles