Hem de felicitar-nos per la gran mobilització ciutadana que ha impedit la finalització a Madrid de la Volta Ciclista a Espanya. Les protestes han tingut un fort ressò internacional i han contribuït a la denúncia pública del genocidi a Gaza. Condemnem el cinisme de la Unió Ciclista Internacional, que va prohibir fa tres anys la participació de l’equip rus Gazprom, i ha callat davant la presència de l’Israel Premier Tech. Recordem que aquest equip és propietat de Sylvan Adams, milionari canadenc amic de Netanyahu, president del Consell Jueu Mundial i descrit a si mateix com a “ambaixador autoproclamant de l’Estat d’Israel”. Quan el 2018 el Giro d’Itàlia va començar a Jerusalem, la web de l’equip deia que “la carrera va ajudar a posar Israel al mapa de l’escena ciclista internacional”.
També hem de celebrar el resultat del judici a Bolsonaro al Brasil. Per primera vegada a la història, la Cort Suprema ha condemnat a un president per crims contra la democràcia. Concretament, ha estat declarat culpable de “liderar una organització criminal estructurada per impedir que el resultat de la voluntat popular expressat a les eleccions del 2022 gos complet, implicant la seva continuïtat en el poder sense l’aval del sufragi universal”. La conspiració de Bolsonaro i set dels seus exministres implicava l’assassinat del president Lula i d’altres membres del gabinet. Aquesta sentència suposa un dur cop a l’extrema dreta brasilera i, per extensió, a tots els qui l’han donat suport actiu, entre ells el president Trump.
Parlant dels Estats Units, hem de denunciar el segon atac contra una embarcació veneçolana a aigües del Carib. Aquestes dues agressions han provocat un total de com a mínim 14 víctimes mortals, i han estat justificades per un suposat delicte de narcotràfic sense cap prova real d’aquest. El govern de Trump s’erigeix en controlador absolut d’aigües territorials que no són seves, en una nova demostració imperialista que només pretén amenaçar la sobirania de Veneçuela mitjançant accions de caràcter terrorista.
A Espanya acaba de publicar-se l’informe “Radiografia de l’educació en la diversitat LGTBI+”, de la Federació Estatal de Lesbianes, Gais, Trans, Bisexuals, Intersexuals i més, en col·laboració amb la Universitat de Salamanca. Aquest estudi mostra dades esfereïdores, com el fet que el 54% de les persones LGTBI+ d’entre 18 i 24 anys, i el 66,5% de la franja entre 25 i 34 anys, van passar per algun episodi d’assetjament, violència física o amenaces, quan estaven a l’ensenyament secundari. Això posa de manifest, una vegada més, que hem de continuar treballant a les escoles els valors de la democràcia, la tolerància i el respecte, davant l’onada reaccionària que vivim i que té conseqüències com aquestes.
Aquesta setmana s’han publicat dos nous estudis relacionats amb la crisi climàtica. El primer, a la revista Nature, sobre els efectes dels incendis al Canadà en 2023. L’exposició a les partícules tòxiques de cendra PM 2.5 haurien provocat la mort d’unes 70.000 persones a Nord-amèrica i Europa. Es tracta d’elements que mesuren menys de 2,5 micres, i això els permet passar dels pulmons a la sang i d’allà a tot el cos. El segon, elaborat per Sehrish Usman, doctora en economia per la Universitat de Mannheim, assenyala que el cost macroeconòmic per Europa de les onades de calor, les sequeres i les inundacions d’aquest estiu s’estima en 43.000 milions d’euros. En el cas de Catalunya, només l’onada de calor d’aquest estiu provocarà unes pèrdues acumulades de 6.000 milions d’euros fins al 2029 (sense comptar els incendis forestals). Novament, la ciència ens demostra l’enorme cost en vides humanes, i també econòmic, de la crisi climàtica provocada per l’actual model de producció i de consum.